وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

مسائل حقوقی ضامن

ضامن چه زمانی می تواند علیه وام گیرنده در دادگاه شکایت کند؟

ضامن چه زمانی می تواند علیه وام گیرنده در دادگاه شکایت کند؟ آیا باید صبر کند تا تمام اقساط از فیش حقوقی او کسر شود و سپس دادخواست تقدیم دادگاه کند یا می تواند پس از کسر چند اقساط یا حتی قبل از کسر هر اقساط اقساط شکایت کند، فقط باید به دادگاه اطلاع دهد. بانک وام دهنده می تواند طرح دعوی کند. در شرایطی که اقساط از فیش حقوقی ضامن کسر نمی شود و خود ضامن به بانک مراجعه می کند و قبل از کسر اقساط، بدهی وام گیرنده را با بانک تسویه می کند، چه زمانی می توان طرح دعوی کرد؟

یکی از شروط دعوی این است که دین مدیون محقق شده باشد، به عبارت دیگر زمان بدهی مدیون فرا رسیده است. مثلاً اگر شخصی چکی از شخص بدی داشته باشد، نمی تواند قبل از تاریخ چک از او مطالبه کند، فقط به این دلیل که می داند صادرکننده چک بدهی او را به دلیل سابقه بد اعتباری پرداخت نمی کند. از نظر وام و ضمانت، قبل از کسر مبلغی از حقوق ضامن طبق گواهی کسر ارائه شده و یا قبل از اینکه ضامن اقساط را نقداً پرداخت نکند، بد حسابی وام گیرنده و تاخیر در پرداخت اقساط را نمی توان دلیل دانست. برای مطالبه پول .

اما با کسر حتی یک قسط از حقوق ضامن یا پرداخت نقدی یک قسط، حق مطالبه وجه معادل مبلغ کسر یا پرداخت شده پیدا می شود. ماده 709 قانون مدنی نیز ماده فوق را این گونه تأیید می کند که «ضامن حق رجوع به مفاد عقد خود را ندارد مگر پس از ادای دین». علیرغم اینکه اقساط وام هنوز تکمیل نشده و وام مستهلک نشده است، اما در صورت طرح دعوی ضامن، دادگاه وظیفه رسیدگی دارد و باید به دعوی رسیدگی کند. طبق ماده 713 قانون مدنی، ضامن باید در دادخواست در قسمت مبلغ خواسته فقط وجوه پرداختی یا کسر شده از فیش حقوقی خود را قید کند نه کل وجه قرض را. اما ضامن که می داند وام گیرنده ای که شخصاً او را ضمانت کرده است حتی با وجود اقامه دعوی، مابقی اقساط را پرداخت نخواهد کرد، باید به ازای هر قسطی که از حقوق وی کسر می شود دادخواست جداگانه ارائه کند که در مجموع موجب تشکیل پرونده می شود. چندین پرونده در محاکم قضایی

نکته قابل توجه این است که در صورت کسر اقساط معوق از فیش حقوقی ضامن، برای اثبات وجود بدهی وام گیرنده مشکلی وجود نخواهد داشت، زیرا از دادگاه درخواست استعلام از بانک یا سازمان کاریابی می شود. شخص و صحت کسر اقساط از حقوق ضامن و لزوم بازپرداخت آن توسط وام گیرنده به دادگاه ثابت می شود. اما زمانی که ضامن برای جلوگیری از بلوکه شدن حقوق ماهیانه خود پیشقدم شده و اقساط معوقه را نقدا تسویه می کند، باید از بانک گواهی دریافت کند که این اقساط توسط ضامن پرداخت شده است. در غیر این صورت ممکن است اثبات پرداخت توسط ضامن با مشکل مواجه شود و دادگاه قرار رد دعوای ضامن را صادر کند.

طبق ماده 411 قانون تجارت پس از پرداخت دین ضامن، بانک باید کلیه اسنادی را که برای مراجعه ضامن به وام گیرنده لازم و مفید است به وی بدهد. بنابراین اگر بانک برای تضمین بازپرداخت اقساط وام از وام گیرنده چک یا سفته دریافت کند، پس از تسویه وام توسط ضامن، باید آنها را در اختیار وی قرار دهد تا اقدامات لازم را برای وصول خود انجام دهد. مطالبه. ضامن نمی تواند بر اساس چک یا سفته در بانک و یکبار بر اساس کسر فیش حقوقی از وام گیرنده اقساط پرداختی را دریافت کند. یک دین را نمی توان دو بار از دو طریق دریافت کرد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۱۰:۲۳ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)