وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

مجازات فساد فی الارض

مجازات افساد فی الارض چگونه است؟

 

در صورت احراز شرایط مذکور در این ماده و ارتکاب جرم افساد فی الارض به اعدام محکوم می شود. حال باید دید در نبود این دو ویژگی چه اتفاقی می افتد. طبق ماده 286، گاه حداقل یکی از عواقب مندرج در ماده 286 محقق می شود، اما قاضی متوجه می شود که مرتکب قصد ایجاد این عواقب را نداشته و همچنین نمی دانسته است که رفتار او منجر به این عواقب خواهد شد. در این حالت دو حالت ممکن است رخ دهد:

 

آ. این رفتار مستوجب مجازات قانونی دیگری است: در این صورت شخص به همان مجازات قانونی محکوم می شود.

 

ب- جرم وی مشمول مجازات قانونی دیگری نباشد: مرتکب به حبس بیش از ۲ تا ۵ سال یا بیش از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.

 

ذکر این نکته ضروری است که استفاده قانونگذار از اصطلاح افساد فی الارض منحصر به ماده 286 قانون مجازات اسلامی نیست. در قوانین دیگر مانند قانون مجازات نیروهای مسلح و سایر قوانین می بینیم که قانونگذار بارها از این اصطلاح استفاده کرده است; توضیح اینکه قانونگذار در این قوانین برخی از جرایم یا اشکال خاص ارتکاب برخی جرایم را افساد فی الارض دانسته است. در این موارد مرتکب این جرم (فوت) بدون احراز کلیه شرایط و شرایط ماده 286 محکوم خواهد شد.

 

برخی از احکام خاص افساد فی الارض در قانون مجازات اسلامی

 

در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در برخی موارد خاص برای افساد فی الارض احکام خاصی در نظر گرفته شده است. دو نمونه از این احکام به شرح زیر است:

 

آ. طبق ماده 36 قانون مجازات اسلامی حکم قطعی افساد فی الارض در یکی از روزنامه های محلی به شرط عدم اخلال در نظم و امنیت در یکی از روزنامه های محلی منتشر می شود.

 

ب- در صورتی که شخصی مرتکب جرم افساد فی الارض شود، طبق بند «هـ» ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی، صدور حکم و اجرای مجازات او قابل تعلیق و تعویق نیست.

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۵۰:۲۷ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)