وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

مجازات تعذیری

مجازات تعزیری

 

قانون برای حفظ نظم تنظیم شده است و افراد ملزم به رعایت قوانین حاکم بر جامعه هستند در غیر این صورت مجازات خواهند شد. طبق قانون کشور ما مجازات های اصلی به چهار دسته قصاص، دیه، حد و مجازات تعزیری تقسیم می شوند. هر یک از این چهار نوع مجازات اصلی دارای شرایطی است که اعمال هر یک منوط به تحقق این شرایط است.

 

مجازات تعزیری نیز یکی از چهار مجازات اصلی است که قانونگذار برای جرایم تعزیری مقرر داشته است. به همین دلیل بخشی از قانون مجازات اسلامی به جرایم و مجازات های تعزیری اختصاص یافته و مقررات حاکم بر این مجازات ها پیش بینی شده است. مزیت مجازات تعزیری این است که در مواردی می توان آن را به جزای نقدی تبدیل کرد و به همین دلیل باید نسبت به احکام آن آگاهی داشت.

 

مجازات تعزیری چیست؟

 

در پاسخ به این سوال که مجازات تعزیری چیست؟ باید گفت که رجوع به ماده 18 قانون مجازات اسلامی شود. این ماده مقرر می دارد: «تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نمی شود و در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا تخلف از مقررات حکومتی به موجب قانون تعیین و اعمال می شود. نوع، میزان، کیفیت اجرا و مقررات «آزادی، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیری را قانون معین می کند».

 

طبق این ماده مجازات غیر قصاص، دیه و حد، تعزیری است و همه احکام مربوط به آن را شارع تعیین می کند. مجازات های دیه، قصاص و حد، مجازات هایی است که بر اساس احکام شرعی تعیین شده است; مثلاً شرع می گوید که مجازات قتل، قصاص است; شارع این حکم را از شرع گرفته و قانون کرده است.

 

از آنجایی که در شرع همه جرایم پیش بینی نشده و یا برخی از افعال و اعمال فقط حرام شمرده شده و مجازاتی برای آن قید نشده است، با توجه به وضعیت جوامع امروزی، قانونگذار گروهی از جرایم را جرایم تعزیری نامیده است. و خود شارع برای آنها مجازات تعیین می کند و این مجازات ها را مجازات تعزیری می گویند. مثلا جرایم رانندگی.

 

آدرس جهت ورود به سایت وکلای صلح و سازش


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۸:۱۵ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)