وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

جرم کلاهبرداری

اثبات جرم کلاهبرداری

برای اینکه بتوانیم جرم کلاهبرداری و کلاهبردار بودن شخص را اثبات کنیم باید بررسی کنیم که آیا عمل شخص شرایط مقرر قانونی و عناصر قانونی آن جرم را دارا می باشد یا خیر؟ همانطور که گفته شد جرم کلاهبرداری سنتی به موجب ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری جرم انگاری شده و این ماده عنصر قانونی این جرم محسوب می شود. وقوع جرم کلاهبرداری سنتی منوط به تحقق یک سری شرایطی است که در این قسمت به بررسی آن خواهیم پرداخت:

 

۱- کلاهبردار باید از طریق توسل به مانور متقلبانه مال شخص را ببرد و توسل به مانور متقلبانه باید قبل از تصاحب مال شخص باشد. مصادیق وسایل متقلبانه در ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بیان شده و موارد فریب دادن مردم به وجود شرکت‌ها، تجارتخانه‌ها، کارخانه‌ها و موسسات واهی و غیرواقعی، همین‌طور فریب دادن مردم به داشتن اموال و اختیارات واهی، ترساندن مردم از حوادث و پیشامدهای غیرواقعی، امیدوار کردن مردم به امور غیرواقعی و انتخاب نمودن اسم یا عنوان جعلی از طرف مرتکب را به عنوان مصداق برشمرده است.

۲- قربانی بعد از توسل به مانور متقلبانه اغفال شود، فریب بخورد و به کلاهبردار اعتماد کند.

۳- بعد از توسل به مانور متقلبانه و اغفال، قربانی مال خود را در اختیار کلاهبردار قرار دهد و مال توسط شخص کلاهبردار تصاحب شود به نحوی که ضرر مالی به شخص قربانی وارد شود و شخص کلاهبردار یا ثالث از آن مال منفعتی بدست آورند. البته باید به این موضوع توجه داشت که مال باید برای شخصی غیر از کلاهبردار باشد. یعنی اگر شخصی با توسل به مانور متقلبانه فردی را فریب دهد و مال خودش را از دست وی خارج کند این عمل کلاهبرداری نخواهد بود.

4- یکی از شرایط مقرر برای اثبات این جرم وجود سوءنیت عام و خاص است که کلاهبردار باید قصد انجام مانور متقلبانه و جذب اعتماد قربانی را داشته باشد و از روی علم و قصد به انجام این امور بپردازد و علاوه بر آن باید قصد بردن مال قربانی را نیز داشته باشد.

5- شرط آخر این است که باید بین عمل مرتکب یعنی توسل به مانور متقلبانه و نتیجه این جرم یعنی بردن مال شخص رابطه علیت وجود داشته باشد یعنی بردن مال شخص ناشی از توسل به مانور متقلبانه باشد.

 

در واقع با جمع این پنج مورد جرم کلاهبرداری محقق می شود و با وجود این پنج شرط است که می توانید این جرم را اثبات و مجرم را به جزای عمل خود برسانید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۱۶:۵۴ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)