وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

بررسی برخی از اقسام جرایم

بررسی برخی از اقسام جرایم

 

جرایم غیر عمد

 

جرایم غیر عمد به این معناست که شخص قصد فعل را داشته اما نتیجه حاصل شده، نتیجه مورد نظر نبوده است. جنایت غیرعمدی می تواند شبه عمد یا خطای محض باشد که در صورت اخیر، شخص نه قصد فعل دارد و نه قصد نتیجه; مثل فعل خواب.

 

موارد قانونی جرایم شبه عمدی

 

آ. در صورتی که مرتکب قصد اقدام علیه مجنی علیه را داشته باشد اما قصد ارتکاب جرم یا مانند آن را نداشته باشد و از جمله مواردی نباشد که در تعریف جرایم عمدی آمده است.

 

ب ـ در صورتی که مرتکب جهل به موضوع باشد مانند ارتکاب جرم با این باور که موضوع رفتار او شیء، حیوان یا اشخاص موضوع ماده (302) این قانون است، خلاف آن معلوم می شود.

 

ص ـ هرگاه جرمی به تقصیر واقع شود مشروط بر اینکه جرم ارتکابی مشمول تعریف جنایت عمدی نباشد.

 

موارد قانونی خطای محض

 

آ. خواب و بیهوش و مانند آن باشد.

 

ب - مرتکب صغیر و مجنون.

 

ص ـ جنایتی که مرتکب نه قصد ارتکاب جنایت علیه مقتول را داشته باشد و نه قصد اعتراض به عملی که نسبت به او انجام شده است، مانند پرتاب تیر به قصد شکار و اصابت به شخصی. تبصره: در مورد بندهای الف و ج اگر مرتکب آگاه باشد و متوجه شود که عمل او نوعاً موجب جنایت علیه دیگری می شود، جرم عمدی محسوب می شود.

 

گاهی اوقات ممکن است فرد مرتکب جرمی شود. همانطور که قانونگذار در تبصره ماده فوق اشاره کرده است:

 

«ارتکاب جرایم غیرعمد منوط به تقصیر مرتکب است، در جرایم غیرعمد اعم از شبه عمد و خطای محض، مفاد کتاب قصاص و دیه اعمال می شود.

 

تبصره - تقصیر شامل بی احتیاطی و بی احتیاطی است. قصور، قصور، عدم صلاحیت و عدم رعایت نظامات حکومتی و مانند آن حسب مورد از مصادیق بی احتیاطی یا بی احتیاطی است.

 

جرایم جنایی در مواردی مانند رانندگی و پزشکی رایج است.

 

جرم مادی صرف

 

ارتکاب اعمال در موارد مذکور با هدف اثبات سوء نیت مجرم و استثنائات ذکر شده بوده است. اما جرایمی وجود دارد که سوء نیت به محض وقوع فرض می شود. اینها جرایم صرفاً مادی از جمله صدور چک بدون پرداخت و تخلفات رانندگی است.

گروه دادورزان صلح و سازش

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۷:۱۵ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)