وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

روند قانونی تغییر جنسیت

روند قانونی تغییر جنسیت در ایران

 

احکام و شرایط تغییر جنسیت در ایران

 

 

 

نگاه عجیب به این افراد ، برچسب گذاری آنها به عنوان افراد فاسد و منحرف ، مسخره کردن اطرافیان و رد شدن ، همه آنها را دچار ناراحتی روانی می کند. پذیرش این تغییرات مستلزم حمایت و کمک جامعه و همچنین تلاش افراد و اطرافیان وی است. با در نظر گرفتن این نکته ، برای جلوگیری از این مشکلات احتمالی ، تغییر جنسیت باید تحت اختیار نهادی معتبر و قانونی مانند دادگاه انجام شود.

 

 

 

بنابراین دادخواست تغییر جنسیت ابتدا باید به دادگاه ارائه شود. پس از آن ، طبق نظرات کارشناس پزشکی ، حکم در دادگاه خانواده صادر می شود. بر اساس بند 18 ماده 4 قانون حمایت از خانواده ، تغییر دو جنسیت در ایران وجود دارد:

 

 

 

روش اول:

 

مراجعه به روانپزشک معتبر ؛

 

گذراندن دوره روان درمانی ؛

 

دریافت تاییدیه تراجنسیتی از روانپزشک ؛

 

انجام آزمایشهای مختلف برای شناسایی بیماریهای احتمالی (مانند اختلالات هورمونی یا کروموزومی) ؛

 

ارائه دادخواست تغییر جنسیت در دادگاه ؛

 

ارجاع به پزشکی قانونی و تأیید مدارک پزشکی ؛

 

از قاضی مربوط مجوز تغییر جنسیت بگیرید.

 

روش دوم:

 

ارائه دادخواست تغییر جنسیت در دادگاه خانواده از طرف دفتر ثبت محل صدور شناسنامه ؛

 

مراجعه به پزشکی قانونی ؛

 

آشنایی با روانپزشک معتبر و گذراندن دوره روان درمانی ؛

 

انجام آزمایشهای مختلف برای شناسایی بیماریهای احتمالی (مانند اختلالات هورمونی یا کروموزومی) ؛

 

دریافت گواهینامه روانپزشکی ، پزشکی قانونی و پزشکی قانونی ؛

 

اجازه تغییر جنسیت و تغییر نام در شناسنامه قاضی مربوطه را بگیرید.

 

مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست تغییر جنسیت

 

گواهی پزشک معالج ؛

 

شناسنامه و کارت ملی متقاضی ؛

 

ترتیب دهید و درخواست تغییر جنسیت را به دادگاه ارائه دهید.

 

تغییر جنسیت در ایران از منظر فقهی

 

از نظر حقوقدانان ، سه نوع نظریه برای تغییر جنسیت وجود دارد:

 

 

 

ممنوعیت مطلق: طرفداران این نظریه معتقدند از آنجا که او خالق اعضای خداست ، نباید در کار او دخالت کرد. به گفته آنها ، این تغییر جنسیت منطقی نیست.

 

مشروعیت مطلق: طرفداران این نظریه معتقدند هر چیزی که مغایر آیات و روایات قرآن نباشد مشروع است. بدن انسان مانند دارایی انسان است. می توان آن را تصاحب کرد ؛ زیرا تغییر جنسیت تغییر انسانیت نیست ، بلکه فقط ویژگی ها و احساسات انسانی است.

 

مشروعیت مشروط: این نظریه توسط اکثر کشورها پذیرفته شده است. طبق این نظریه ، افرادی که مشکلات جنسی دارند ، با تشخیص پزشک ، می توانند تحت عمل جراحی تغییر جنسیت قرار بگیرند. با این حال ، این برای افراد سالم مجاز نیست. پزشکان و روانشناسان نیز باید هورمون ها و هویت فردی افراد را بررسی کنند تا نیاز آنها به تغییر جنسیت تأیید شود.

 

مقررات قانونی پس از تغییر جنسیت در ایران

 

انواع و شرایط تغییر جنسیت در ایران

 

 

 

1. تأثیر تغییر جنسیت بر ازدواج

 

اگر رابطه جنسی بعد از ازدواج صورت نگرفته باشد ، ازدواج به دلیل همجنس گرایی طرفین باطل است و مهریه به زن تعلق نمی گیرد. اگر رابطه جنسی رخ داده باشد ، ازدواج باطل است زیرا این زوج همجنسگرا هستند. اما شوهر باید مهریه را به همسر تراجنسی خود بپردازد.

 

اگر هر دو زوج جنسیت خود را تغییر دهند ، بهتر است به دلیل توافق و تعهدات در طول ازدواج ، ازدواج مجدد نامیده شود. آنها همچنین می توانند طلاق بگیرند و با شخص دیگری ازدواج کنند.

 

در تمام موارد فوق ، نفقه به زن تراجنسیتی تعلق نمی گیرد.

 

۲ تأثیر تغییر جنسیت بر حضانت کودکان

 

در صورت تغییر جنسیت در صورت صدمه به حضانت فرزند ، سرپرستی او لغو می شود. با این حال ، حضانت او همچنان باقی است. در غیر این صورت ، پدر حتی با تغییر جنسیت ، سرپرست کودک خواهد بود و تا پایان عمر با وجود زن بودن ، نقش پدر و سرپرست کودک را ایفا می کند. با این حال ، تغییر پدر به همسر نمی تواند مانع از پرداخت نفقه فرزندان شود. در صورت محرومیت از سرپرستی از پدر ، سرپرستی به مادر واگذار نمی شود. مسئولیت سرپرستی این کودکان معمولاً بر عهده پدربزرگ پدری و در غیاب او ، حاکم شهر است.

 

اگر مادری جنسیت خود را تغییر دهد ، کودک نمی شود و تا آخر عمر نقش مادر را ایفا می کند. از سوی دیگر ، حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است و حتی اگر مادر در این 7 سال تغییر جنسیت دهد ، حضانت کودک همچنان در دوران قانونی با او است. اما در صورت ازدواج مجدد ، حضانت کودک از او سلب می شود و به پدر یا جد پدری واگذار می شود.

 

3. تأثیر تغییر جنسیت بر وراثت

 

اگر فرزندان در طول زندگی والدین خود جنسیت خود را تغییر دهند ، با توجه به جنسیت جدید ارث می برند. در غیر این صورت ، اگر هنگام مرگ والدین ، ​​جنسیت خود را تغییر دهند ، با توجه به جنسیت قبلی خود ارث می برند.

 

در هر صورت ، پس از مرگ فرزندان ، والدین با بسته شدن نطفه نوزاد بر اساس جنسیت آنها ارث می برند.

 

4. تأثیر تغییر جنسیت بر دیه و مجازات قصاص

 

باج این افراد با توجه به جنسیت جدید محاسبه می شود. در صورت ارتکاب جرم ، مجازات قصاص بر اساس جنسیت در زمان ارتکاب جرم است.

 

5. تأثیر تغییر جنسیت بر برخی

 

اگر زن تغییر جنسیت بدهد و مرد شود ، دیگر نیازی به عقب نشینی ندارد. به طور کلی ، زوج های تراجنسیتی معاف هستند.

 

6. تأثیر تغییر جنسیت بر قراردادها

 

اگر جنسیت بر قرارداد تأثیر بگذارد ، تغییر جنسیت قرارداد را باطل می کند. در غیر این صورت ، اگر جنسیت مهم نباشد ، قرارداد ادامه می یابد.

 

خدمت سربازی و اشتغال پس از تغییر جنسیت

 

افراد ترنس از خدمت سربازی معاف هستند. افرادی که وضعیت آنها مشخص نیست نیز 6 ماه معافیت موقت خواهند داشت. در طول این 6 ماه ، آنها از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می گیرند و شورای پزشکی در مورد معافیت آنها تصمیم گیری می کند. این افراد هیچ محدودیت یا ممنوعیتی برای اشتغال ندارند.

 

 

بیشتر بخوانید: روند قانونی تغییر جنسیت در ایران


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۳:۵۱ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)