وکیل پایه یک وکیل پایه یک .

وکیل پایه یک

روند رسیدگی به شکایت در دیوان عالی کشور

روند رسیدگی به شکایت در دیوان عالی کشور

 

روند رسیدگی به شکایت در دیوان عالی کشور چگونه است؟

 

کلیه محاکم حقوقی و کیفری اعم از دادگاههای بدوی و تجدیدنظر به یک معنا در صلاحیت دیوان عالی کشور یعنی دیوان عالی کشور قرار دارند. زیرا یکی از مهمترین وظایف دیوان عالی کشور نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم است. به همین دلیل دیوان عالی کشور، دادگاه های تجدیدنظر و بدوی را می توان به ترتیب در سلسله مراتب مراجع قضایی قرار داد.

 

اگرچه رسیدگی به احکام صادره از دادگاه بدوی بر عهده دادگاه های تجدیدنظر است، اما قانون مواردی را پیش بینی کرده است که دیوان عالی کشور به عنوان مرجع تجدیدنظر، رأی دادگاه های بدوی صادر شده و رأی صادر خواهد شد. تجدید نظر شود. لذا در این قسمت قصد داریم نحوه رسیدگی دیوان عالی به اعتراض را توضیح دهیم.

 

در خصوص آیین دادرسی دیوان عالی کشور در مرحله تجدیدنظر نیز باید گفت که طبق ماده 426 قانون آیین دادرسی کیفری مرجع صالح رسیدگی به درخواست تجدیدنظر دادگاه های کیفری، دادگاه تجدیدنظر استان می باشد. با این حال، دیوان عالی کشور صلاحیت رسیدگی به برخی از احکام را دارد.

 

روند رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدیدنظر بدین شرح است: به موجب ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری، آرای صادره از دادگاه کیفری یک و مجازات آنها، حبس، قطع عضو، حبس ابد، حبس سوم است. درجه و بالاتر و همچنین جرایم عمدی که دیه آنها نصف دیه کامل یا بیشتر باشد و نظرات سیاسی و مطبوعاتی در دیوان عالی کشور رسیدگی و تجدیدنظرخواهی می شود.

 

بنابراین می توان گفت که رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدیدنظر به گونه ای است که تنها آرای صادره از دادگاه کیفری (نه دادگاه حقوقی) در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد و اساساً آرای دادگاه کیفری دوم صادر می شود. در دادگاه. درخواست های استانی بررسی خواهد شد. رویه در دیوان عالی کشور به این صورت است که باید یکی از جهات تجدیدنظر کیفری در مورد حکم وجود داشته باشد.

 

از جهات تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور طبق ماده 464 قانون آیین دادرسی کیفری می توان ادعای عدم رعایت قوانین مربوط به مجرمیت متهم یا مجازات قانونی وی، ادعای عدم تمکین را نام برد. با اصول رسیدگی دادگاه عالی به دادگاه یا مغایرت اسناد و مدارک موجود در پرونده اشاره کرد.

 

رویه دیوان عالی کشور در مرحله تجدیدنظر به این صورت است که دادگاه در صورت احراز یکی از جهات نقض رأی، تخلف کرده و در صورتی که تحقیقات را ناقص تشخیص دهد، پرونده را برای رسیدگی بیشتر تشکیل می دهد. ارجاع به دادگاه صادر کننده حکم. همچنین در صورتی که دادگاه صادرکننده رأی صلاحیت رسیدگی نداشته باشد، پرونده را به مرجع صالح که مکلف به رسیدگی است ارجاع می دهد.

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۸:۵۲ توسط:ریحانه موضوع: نظرات (0)